Alt om SHARP’s test af styrthjelme – Sådan bliver en mc hjelm testet hos SHARP i 2018

Hjelmen er det vigtigste sikkerhedsaspekt i at kører motorcykel, og lige netop derfor, er det vigtigt at din hjelm kan levere den fornødne sikkerhed, hvis uheldet er ude.

SHARP test af hjelme

I denne artikel har vi selvfølgelig ikke kunne tage udgangspunkt i, hvorvidt du som forbruger kan passe den ene eller den anden hjelm, men vi har taget vores udgangspunkt i den data som SHARP leverer gennem deres test af mc hjelme.

 

Hvem er SHARP og hvad er deres formål

SHARP introducerede i 2007 en ny testordning for styrthjelme. Denne er lavet for at forbinde statistik for ulykkesdata med en videnskabelig tilgang til test af styrthjelme, og dermed udgive resultater på en måde, som vi kan forstå. Der vil altid være uregelmæssigheder i SHARP-testen mod den ‘virkelige verden’ (det vil der altid være), men det er håbet, at disse resultater vil give os mulighed for at træffe et bedre valg, når det kommer til sikkerheden i vores mc hjelme.

Før SHARP-testen havde vi ingen anelse om, om en 300 kr. Banzai hjelm fra Kina ville forhindre spredningen af din hjerne ud over Strandvejen, bedre eller værre end en hjelm til 5000 kr. fra Arai eller HJC. Nu får vi i det mindste et grundlag til sammenligning mellem de to, og vi kan foretage vores købsbeslutning ud fra fakta om testdata.

Selvfølgelig skal alle styrthjelme godkendes på fabrikken. De skal bestå en obligatorisk ECE 22.05 test for, at en styrthjelm kan sælges i Europa (DOT i USA). Forskerne hos SHARP udtænkte en snedig ordning til ensartet måde at teste slagfastheden, stødabsorptionsniveauet (dvs. mængden af stød til hovedet og hjernen) og friktions- og rotationsegenskaberne i forskellige styrthjelme, så vi kan træffe et bedre valg.

Tanken var at supplere ECE-testen, med sikkerhedstest baseret på anbefalinger fra – utvivlsomt det mest omfattende studie af de egenskaber, der er vigtige i motorcykelstyrthjelme ved skade og dødsfald – COST 327 undersøgelsen.

Denne undersøgelse, der blev gennemført på tværs af 9 EU-lande og 14 EU-organisationer, analyserede og genskabte reelle ulykker i laboratoriet, fra en række seriøse motorcykelulykker der gav indlæggelser på tre hospitaler (bl.a. Glasgow General). De analyserede hjerne- og hovedskader, data fra trafikulykker og hjelmskader. Dette blev derefter brugt til at lave en række tests, der bruges af SHARP til at vurdere effektiviteten of sikkerheden i motorcykelhjelme.

 

Så hvordan tester SHARP de forskellige mc hjelme?

For det første tester de kun hjelme, de selv har købt fra butikkerne. Det lyder som en god start, så er der ingen potentiel indblanding fra producenten. De køber hjelme i forskellige størrelser (M, L & XL), for at sikre, at resultaterne afspejler en række størrelser, og kører 32 slag- og skråtest mod dem.

De tester hjelmene i 3 forskellige hastigheder (langsom, mellem og hurtig) og prøver hjelmene både mod en flad og en vinklet overflade, for at forsøge at give en indikation af, hvordan de ville klare sig mod ægte flade eller ujævne overflader – som kantsten, asfalt og hegn.

SE OGSÅ VORES LISTE AF DE TOP 10 SIKRESTE STYRTHJELM PRODUCENTER I 2018

De kører også disse “skråprøver” for at teste friktionsevnen, som er vigtig når du rammer en overflade i en vinkel, for at vurdere hvor meget rotationsstyrken, der vil blive overført til rytterens hjerne (i 60% af dødsfald er rotationsstyrken kendt for at være en stor kilde til hjerneskade fra en ulykke).

Med deres egne ord sammenligner de resultaterne med “ægte skadesdata fra hele verden”, for at nå frem til deres egen SHARP vurdering. Denne gives fra en skala fra 1 til 5 stjerner, hvor 5 stjerner er det bedste.

 

ECE 22.05, SHARP, DOT og Snell-test

Vi ser ofte nogle af de største producenter af motorcykelhjelme – og jeg tænker på Arai, LS2 og Schuberth her – som ikke scorer for godt i SHARP testen.

I Arais tilfælde har det altid virket lidt underligt, at på trods af alle deres påstande om håndlavede hjelme og “rundere former for at reducere virkningen af slag”, at de i gennemsnit kun scorer 3,4 stjerner, en af deres hjelme scorer kun 2 stjerner og ingen af dem scorer mere end 4, indtil videre.

Hvordan kan det være?

Nå, fra det jeg har set, kan jeg kun tro at det sandsynligvis er fordi nogle beslutningstagere fokuserer mere på at bestå både US Snell og US DOT testene – begge har en gennemtrængningstest. Det betyder, at et projektil rammer hjelmen og hjelmen skal stoppe gennemboringen for at bestå testen. Det betyder, at producenter, der ønsker at sikre, at de består denne test, gør deres hjelme hårdere.

SHARP ser anderledes på verden

I virkelighedens ulykkesdata fra Cost 327-undersøgelsen, er antallet af ulykker, hvor hjelme blev gennemtrængt, et minimalt antal – derfor er de fleste testmyndigheder nu enige om, at der ikke er nogen idé i at inkludere en gennemtrængningstest.

Snell og DOT fortsætter med at inkludere en gennemtrængningstest, derfor må hjelmproducenterne fremstille deres hjelme så de består testen.

Hvorfor er dette et problem?

Altså, når en styrthjelm får et slag, er det ikke kun den stødabsorberende EPS-liner, der tager effekten af slaget (og dermed beskytter dit hoved/hjerne). Hjelmens skal spiller også en stor rolle.

Når den modtager et slag, absorberer hjelmskallen stødet med sin fleksibilitet. Det absorberer en del af energien, og hjælper polystyrenforingen med sit arbejde. Så hvis du laver en styrthjelm med en rigtig stærk, men mindre fleksibel skal, så skal alt arbejdet udføres af foringen.

Derfor er det muligt, at Arai, LS2, Schuberth og andre laver hårdere, mindre fleksible hjelme (designet til at bestå en gennemtrængningstest) og så scorer de lavere, når SHARP kommer og måler hvor meget energi der passerer gennem til hovedet ved et slag.

 

Så der har du det – det er sådan SHARP tester og hvorfor de gør, som de gør.

Der vil altid være fortalere og modstandere for enhver test. Men i betragtning af antallet af producenter, de mange teknologier og det udvalg af mærkelige og underlige sammenstød, som vi motorcyklister drømmer om at udsætte styrthjelmene for, virker SHARP-testen til at være et af de bedste forsøg på en seriøs og omfattende sikkerhedstest.

I det mindste giver den mulighed for at sammenligne slagmodstanden, absorbering – og en vis slidstyrke – mellem mærkerne, når man køber en ny hjelm, og i betragtning af at vi intet havde før, ser det ud til at være en pokkers god indsats fra SHARP.

Derfor bruger vi SHARP-testresultaterne i vores artikler og på produktsider, hvor det er muligt. Det er ikke perfekt, men det er det bedste vi har, og de giver mulighed for at sammenligne sikkerheden mellem hjelmene ud fra faktuelle data.

 

Er en 5 stjernet hjelm så den bedste?

Det korte svar er ja – men det lange svar vil være et nej. Når du kigger på hjelme skal du se SHARP ratingen som et pejlemærke. Det er ikke en sandhed for, hvorvidt hjelmen vil beskytte dit hoved optimalt. Det er sådan med mc hjelme, at de skal passe på vores hoved, for at yde den bedste beskyttelse.

Det vil derfor altid være individuelt hvilken hjelm, der kan passe på dit hoved. Der er lavet måleskemaer, som er et godt udgangspunkt for, hvilken størrelse du skal bruge – men da alle har forskellige hovedformer, skal du også sikre dig, at hjelmen passer på netop dig.

Vil du læse mere om de forskellige test eller fordybe dig i testdata, så klik ind på SHARP’s egen side. Du finder den her.

Leder du efter en ny og sikker styrthjelm, så se vores udvalg af de bedste hjelme her!

Se vores top 10 liste af sikreste hjelmproducenter fra 2018 her. 

I listen finder du de mærker, der efter en redegørelse over alle mærker fra SHARP har flest stjerner i forhold til hjelme. Dette er interessant fordi det giver udtryk for, hvor mange hjelme de har lavet(og fået testet, og hvor mange stjerner de så har fået. Du kan læse hele artiklen her!