Styrthjelm – Vælg den rigtige styrthjelm til dit behov

 

Styrhjelmen er den vigtigste beskyttelse for os motorcyklister, og er derfor en af de områder, hvor vi ikke bør spare for alt i verden.

Dermed ikke sagt, at kun de dyreste hjelme til over 5000 kroner har sikkerheden i top, for det er bestemt ikke sandheden. Hjelme til 1500, kan yde samme beskyttelse og i nogle tilfælde bedre.

Vi vil i denne artikel komme ind på, hvilke styrthjelme der findes og hvilke modeller der opfylder forskellige behov.

Når det kommer til hjelme, så er det vigtigt at forstå, at hjelmen skal passe på dit hoved – og den skal sidde korrekt for at yde optimal beskyttelse. Hjelmproducenterne laver derfor nogle hjelm skaller i to forskellige størrelser.

Styrthjelm

Det vil sige, at de fleste har en skald fra størrelsen XS eller S og til L og så en anden skald fra XL til XXL. Dette laves for at tilpasse skallen til de forskellige hoved-størrelser der findes. Selve skallens udformning kan ligeledes være forskellig fra producent til producent. Nogle er mere ovale mens andre er runde – derfor passer nogle mærker bedre til nogle mennesker, hvor andre slet ikke vil kunne passe dem.

Hvad udfylder så forskellen mellem XS og L hvis skalstørrelsen er den samme? Ja det gør indmaden i hjelmen – de indsatser der sidder i hjelmen, vil være forskellige i hjelm-størrelserne, således at en XS ikke vil være samme størrelse som en L – trods de deler samme skalstørrelse.

 

Når du prøver en styrthjelm skal du være opmærksom på flere ting

Presser/trykker hjelmen mod din pande, er størrelsen korrekt?

Dette er en af de steder hjelmen ikke giver sig, og er presset ved panden for stort, skal du muligvis prøve en større størrelse. Sidder hjelmen for løst, og føler du ikke, den sidder til, skal du prøve en mindre.

Presser hjelmen en smule, jævnt fordelt over hele hovedet, er dette ikke et problem.

Indsatserne i hjelmen, giver sig for det meste en smule og den vil med tiden tilpasse sig.

Dugger hjelmen når du ånder, vil dit udsyn blive sløret?

Nogle hjelme har så dårlig ventilation at de dugger konstant. Der er flere måder at afhjælpe dette på, men hjelmen bør, ved normal brug ikke dugge helt til. En måde helt at afhjælpe dette problem er med Pinlock-indsats.

Mange styrthjelme kommer i dag, med medfølgende Pinlock, der fungerer som en termorude. Dit visir vil derfor aldrig dugge til – heller ikke om vinteren.

Andre hjelme benytter sig af dug-frie visir, og har typisk en coating på, som afhjælper dug og kondens, der opbygges i din styrthjelm.

 

Hvilken type styrthjelm opfylder dit behov?

Der er som standard tre forskellige typer af styrthjelme til motorcyklister. Vi gennemgår alle tre nedenfor, og kommer med eksempler på, hvem der bruger dem og hvad stil de typisk kører.

Fælles for alle hjelme nedenfor er, at de skal være sikkerhedsgodkendt efter EU direktiver, for at være lovlige og godkendte til kørsel i Danmark samt europa. Er du i tvivl om, hvorvidt en hjelm er godkendt, kan du rette henvendelse til producenten eller importøren. Alle hjelme skal ligeledes være CE mærkede.

 

Fullface styrthjelm

Den første er ”fullface” hjelmen. Fullface betyder at hjelmen dækker hele dit hoved og dette er den mest anvendte type styrthjelm.

Det er på mange måder også den sikreste, da hele skallen samt yderskallen er opbygget i et samlet modul. Det giver den stærkeste struktur i hjelmen.

Derudover er den også mere lydløs end eksempelvis pilot hjelme eller flip-up hjelmen, da der er færre steder, hvor der kan opstå vindstøj og færre åbninger i selve styrthjelmen.
Disse hjelme kan fås i mange prisklasser og i forskellige vægtklasser. Racerhjelme er typisk lavet i carbon, hvilket giver dem en vægt på omkring 1250 gram.

De mest almindelige hjelme er lavet af forskelligt materiale, lige fra plastic til polycarbonat. Styrthjelme i denne klasse vejer som regel omkring 1500 gram.
Vægten på din hjelm er oftest en af de afgørende faktorer for, hvor ”tung” hjelmen vil føles at have på, under længere ture og ved højere hastigheder.

Se vores udvalg af fullfacehjelme.

Styrthjelm

Flip-up styrthjelm

Flip-up helm

Den næste type vi skal kigge på, er flip-up også kaldet modulær eller modular hjelm.

Dette er en meget udbredt type for pendlere og i touring segmentet, i det frontstykket af hjelmen kan vippes op, og -af og påtagning af hjelmen er lettere.

Disse styrthjelme er ofte forsynes med indbygget sol-visir, der kan vippes og og ned efter behov. Typisk for disse er, at de vejer en smule mere end fullface, og er lidt mere sarte overfor vindstøj.

Ofte er de lettere at tage på, da fontpartiet ikke er i vejen, og der er lettere adgang.

Se vores udvalg af flip-up hjelme.

Pilot hjelm

Den sidste hjelmtype er den traditionelle og retro pilot-hjelm. Det er den vi kender fra de gamle film, og designet stammer tilbage fra 60’ og 70’erne.

Dette er en åben hjelm, og den dækker kun selve hovedskallen.

Ansigtet er frit tilgængeligt og den giver en form for ”fri” følelse at køre med.
Disse hjelme er de mindst sikre, i det du ikke har hele hoevedet dækket.

De bruges ofte sammen med kørebriller, da det er en nødvendighed ved højere hastigheder, for at kunne bevare et godt udsyn.

Se vores udvalg af pilot-hjelme.

Pilot styrthjelm

Sådan finder du den korrekte størrelse styrthjelm

Når du har fundet den model, der passer dig, skal du finde den korrekte størrelse. Dette gøres ved at finde et målebånd frem, og måle omkredsen af dit hoved – typisk lige over ørerne.

Derefter kan du matche det resultat du får, med et måleskema for den hjelm, eller den producent der har lavet hjelmen.

Typisk vil det se ud således, men der kan være forskelle fra producent til producent.

Hvordan ved jeg, om sikkerheden er i orden?

Som regel har alle hjelme solgt i Danmark gennemgået de forskellige tests der påhviler producenterne, for at de er lovlige i Danmark.

Der findes også uvildige instanser der tester styrthjelme og kortlægger deres sikkerhed. En af de mest velkendte er Sharp testen.

Du kan slå forskellige styrthjelme op på deres side, og se hvorledes de har vægtet hjelmen i forhold til deres testmetoder. Du finder deres side her.