ECE 22.06 - Den nye sikkerhedsstandard for hjelme
Hvad er ECE 22.06 standarden, og hvor kommer den fra?
ECE 22.06 er de nye europæiske regler for test af motorcykelhjelme. Den erstatter den 20 år gamle ECE 22.05. Alle hjelme der sælges i Europa skal bestå en række strenge test før de må sælges. Og det er her ECE 22.06 overtager for den gamle standard.
Det er FN som gennemgår reglerne for mc hjelme og beslutter, hvorvidt de regler vi har er gode nok eller om de skal opdateres for at højne sikkerheden for motorcyklister. I denne omgang har FN så besluttet, at nye regler for ECE godkendelsen var på sin plads.
I juni 2020 offentliggjorde deres arbejdsgruppe deres seneste regler - den første opdatering i omkring 20 år. De skal så erstatte de gamle ECE 22.05 regler, som de fleste kender, da størstedelen af alle hjelme der sælges i Danmark overholder disse.
ændet stadig er funktionsdygtigt. Skal du så skifte din hjelm nu?Svaret er nej. Hvis du stadig har en ECE 22.05 godkendt hjelm, så kan du stadig bruge den uden bekymring. Det er kun nye hjelme solgt fra efter januar 2024 der skal overholde det, og selv da vil gamle ECE 22.05-hjelme stadig være lovlige.
Hvorfor lave en ny ECE 22.06 standard, var 22.05 ikke god nok?
Efterhånden som ny statistik og teknologi bliver tilgængelig, kan vi lave bedre og mere optimalt beskyttelsesudstyr. Dermed kan FN gentænke og opstramme standarderne, så vi alle kan være sikre på, at vi køber udstyr der giver os det bedst tænkelige niveau af sikkerhed. Det er derfor en god ting, at vi nu har strammere krav til hjelme.
Hvad gør ECE 22.06 til en bedre og mere sikker test standard?
Hvis man læser hele teksten som den nye standard er baseret på, vil man se at den virkelig sætter hjelmene på prøve, som det ikke er set før. Det vil sige producenternes procress for at få godkendt en hjelm til denne sikkerhedsstandard er langt mere krævende.
Første runde laves med testmodellerne, det vil sige før den endelige hjelm er færdig og derefter en anden runde af test på de færdige hjelme.
For en hjelm-model, der kun sælges med en enkelt hjelmskal (for at dække alle hovedstørrelser) betyder det at man tester 55 hjelme!
Tager man en mere premium hjelm - en der er lavet i 3 forskellige skalstørrelser, for bedre sikkerhed og pasform - betyder det, at man tester 135 hjelme i alle deres forskellige størrelser, før de rammer hylderne!
Hvad tester ECE 22.06 på en styrthjelm?
Design og ydre skal
ECE 22.06 sikrer, at hjelmens grundlæggende opbygning er velkonstrueret (hård ydre skal, stødabsorberende inderside osv.) og sikrer, at en hjelm har en stort nok udsyn til at se ud af samt giver tilstrækkelig dækning til at yde effektiv beskyttelse.
Hjelmen skal kunne tåle vind og værd og skal kunne tåle at blive ældre. Den udsættes derfor både for UV for at immitere solens stråler, temperature forskelle og regn. Der må ej heller være noget som stikker for langt ud fra hjelmen, og derfor kan sætte sig fast ved et styrt. Da skal det kunne brække af det, så det ikke ændrer på faldet.
Hjelmens inderside, indmad og stødabsorbering
Hjelmens inderside, som består af stof, stødabsorbering og polstring skal være lavet på en sådan måde, at det kan holde til bl.a sved, hårprodukter og må ikke give udslet. Den stødabsorberende del spiller en stor rolle for, hvorvidt en hjelm kan bestå testen og er derfor den vigtigste del af hjelmens indre.
Støj i hjelmen er defineret på samme måde som i den tidligere standard. En hjelm må ikke larme på en sådan måde, at det er skadeligt for brugeren. Dette er dog ikke defineret som en måling, og den er derfor svær at opsætte som et pass eller fail krav.
Spændet og stroppen i hjelmen
Til spændet er nogle krav, som skal overholdes. Det skal være permanent fastsat på hjelmen, må ikke være for tyndt og må ikke kunne give sig. Selve spændet skal også være lavet sådan, at det ikke kan delvis åbnes, skal være nemt at bruge.
Fullface hjelme testes for om hjelmen kan falde af. Dette gøres med en 10 kilos vægt i hjelmen hvorefter den skal falde 0,5 meter ned. Flip-up hjelme testes på samme måde og testes både med hagepartiet oppe og nede. Hvis hjelmen skal godkendes til kørsel med hagepariet oppe, skal hagepartiet forblive fikseret under testen
Selve spændet og den strap der holder spændet testes også. Her ligeledes med 10 kilo i hjelmen og så et fald på 0,75m. Der tjekkes for hvorvidt noget sprænger eller strækkes og hvorvidt spændet stadig er funktionsdygtigt. Til sidst testes også, hvor let spændet er at åbne og lukke.
Visir og solvisir
Som noget nyt tester 22.06 for anslag mod visiret. I testen skydes en 6mm stål kugle med 288 km/t mod visiret. Visiret skal stoppe kuglen fra at gå gennem visiret, og hvis visiret flækkert skal det gøre det på en sådan måde, at det ikke splinter.
Test for anslag på hjelmen
Der har altid været en omfattende test for anslag mod hjelmen, men den er nu blevet udvidet endnu mere. Der er nu introduceret en test med lavere samt højere hastighed en før, foruden de tests som allerede laves. Derudover er der en helt ny test, hvor hjelmen rammer noget med en vinkel. Dette skal imitere at hjelmen under et styrt, f.eks. rammer noget, som for hjelmen til at dreje rundt, hvilket kan være farligt.
Det skal her nævnes at SHARP (en uafhængig instans som tester hjelme) har brugt denne slags tests i lang tid. Nu har ECE også fået det lagt ind i deres test.
De forskellige anslags teste laves med forskellig fart, med forskellige vægte i hjelmene (for at efterligne forskellige hovedstørrelser) og mod forskellige objekter i form af armbolte. Alle hjelme bliver testet på fire forskellige steder på hjelmens skal og et mod hagepartiet.
Derudover er bliver hjelmen testet på 3 tilfældige steder. Dette sker således at producenterne ikke kan snyde med hjelmene, og kun forstærke dem på bestemte steder, hvor de ved hjelmen testes.
Kan hjelmen holde formen
For at teste om en styrthjelm kan beskytte hovedet testes den under press for at se, om den holder sin oprindelige form eller bliver deform. Der testes under et pres på cirka 64 kilo og der testes på begge sider og både for og bag.
En hjelm har klaret denne test, hvis den giver sig mindre end 40mm under maksimal påvirkning og 15mm når den er under den mindste påvirkning.
Hvad kan vi konkludere ud fra den nye standard?
ECE 22.06 er med til at højne standarden for sikkerheden i hjelme, og det må altid siges at være en god ting. Der er mange andre ting i de 126 sider som beskriver ECE standarden, som ikke nævnes her - men de vigtigste punkter er, at det er en mere omfattende og dybdegående test.
Før skulle 17 hjelme testes for at opnå og bestå den gamle standard, i dag er vi helt oppe på 33. Alt i alt for at skabe et mere sikkert produkt for alle os der elsker at kører på motorcykel.
Leder du efter en hjelm der overholder den nye krav, så er Schuberths C5 en af de første på markedet, som lever op til kravene.